måndag 15 februari 2010


vilket livssätt är tokigare, ditt eller mitt?


5 kommentarer:

  1. Jag brukar tänka att jag är fördomsfullt fördomsfri, att jag så gott som aldrig dömer eller pekar finger.
    Men så inser jag att jag inte alls har klart för mig hur flertalet djupt religiösa extremister av olika slag kan motivera sin livsstil och framför allt en del av sina handlingar och så får jag lov att erkänna att det visst finns områden jag bara inte klarar av att vara fördömandefri...

    SvaraRadera
  2. vi får väl helt enkelt försöka bearbeta det vi kan bearbeta - oss själva. (Fördomar har vi alla! Tiden vi lever i för ögonblicket avgör delvis vilka. Intressant att fundera på är vilka fördomar vi har som idag är så självklara att vi inte klarar av att se att det är fördomar.)

    SvaraRadera
  3. Jamen oh! Det är otroligt intressant! Jag brukar få ögonblick av klarblå självinsikt då och då, men så gott som ALLTID för sent (då man redan har fått lida konsekvenserna av till exempel egna fördomar).

    SvaraRadera
  4. men - trots allt bättre att inse försent än inte alls?

    När det har hänt ett antal gånger kanske man inte är så tvärsäker längre?!

    SvaraRadera